Hem Marknadsföring Vad är SEO? (Ta reda på hur du gör det på 15...

Vad är SEO? (Ta reda på hur du gör det på 15 minuter)

158
1
SEO insikter från Google Search Console

Vill du upptäcka allt om SEO? Innan jag lär dig hur det fungerar och hur man gör det, låt oss först diskutera definitionen av SEO, och efter det kommer vi att dyka ner i hur SEO fungerar.

Vad är SEO?

SEO betyder sökmotoroptimering. SEO är proceduren för att vidta åtgärder för att hjälpa en webbplats eller ett innehåll att rankas högre på Google.

Den viktigaste skillnaden mellan SEO och betald marknadsföring är att SEO inkluderar “naturlig” rankning, vilket innebär att du inte betalar för att vara på grund av utrymme. För att göra det lite enklare indikerar sökmotoroptimering att man tar ett stycke onlineinnehåll och förbättrar det så att sökmotorer som Google visar det högst upp på sidan när någon letar efter något.

Titta på det på det här sättet. När någon skriver in “vegansk lasagne” på Google, söker de med största sannolikhet efter ett recept, ingredienser och instruktioner om hur man gör den. Om du skrev en artikel om att göra vegansk lasagne, skulle du vilja att folk skulle hitta ditt recept. För att någon ska hitta det måste du ranka över alla andra webbplatser med rätter för vegansk lasagne. Det är utmanande, men det är vad SEO-marknadsföring handlar om.

Låt oss förenkla ytterligare: Majoriteten av onlinesökningar börjar med en sökmotor som Google. Faktum är att 75 procent av dessa sökningar börjar på Google.

För att mycket bättre förstå hur du kan ranka ditt innehåll högre i sökmotorerna måste du först förstå hur sökning fungerar.

Det översta målet med den här artikeln är att hjälpa dig att förstå sökningens detaljer så att du kan förbättra ditt innehåll för att rankas högre på Google och få fler ögonglober på dina inlägg.

Kärnkomponenter i SEO: On-Page SEO och Off-Page SEO

När det gäller bredare SEO finns det två lika viktiga kurser: on-page SEO och off-page SEO.

SEO på sidan har att göra med att bygga innehåll för att förbättra din ranking. Det handlar om att införliva nyckelord i dina sidor och material, komponera högkvalitativt innehåll rutinmässigt, se till att dina metataggar och titlar är nyckelordsrika och välskrivna, för att nämna några aspekter.

Off-page SEO är den optimering som sker utanför din webbplats, som att tjäna bakåtlänkar. Denna del av ekvationen inkluderar strukturrelationer och att skapa innehåll som individer vill dela. Även om det kräver en hel del legwork, är det en viktig del av SEO framgång.

SEO-tekniker: Black Hat vs. White hat

Jag har faktiskt alltid spelat det långsiktiga entreprenörsspelet, och jag tror att det är vägen att gå. Ändå är detta inte fallet med alla. Vissa människor skulle hellre ta de snabba vinsterna och gå över till något annat.

När det gäller SEO kallas det ofta för “black hat SEO” att välja snabba vinster. Människor som utför svart hatt SEO tenderar att använda lömska strategier som sökordsfyllning och länkskrapning för att ranka snabbt. Det kan fungera på kort sikt och ge dig lite trafik till din webbplats, men efter ett tag slutar Google med att straffa och till och med svartlista din webbplats så att du aldrig någonsin kommer att rankas.

Å andra sidan är white hat SEO sättet att bygga en hållbar onlineverksamhet. Om du gör SEO på det här sättet kommer du att koncentrera dig på din mänskliga publik.

Du kommer att försöka tillhandahålla bästa möjliga material och göra det snabbt tillgängligt genom att spela enligt sökmotorns riktlinjer. Förklaring:

  • Duplicerat innehåll: När någon försöker ranka för ett specifikt sökord kan de duplicera material på sin webbplats för att försöka få in det sökordet i sin text om och om igen. Google straffar sajter som gör detta.
  • Osynlig text och nyckelordsfyllning: För flera år sedan bestod en svart hatt-teknik av många nyckelord längst ner i dina inlägg, men gjorde dem i samma färg som bakgrunden. Denna teknik kommer att få dig svartlistad riktigt snabbt. Samma väljer att stoppa in sökord där de inte hör hemma.
  • Cloaking och omdirigering: När det gäller omdirigeringar finns det en rätt och fel metod att göra det. Fel sätt är att köpa upp ett gäng nyckelordsrika domäner och dirigera all trafik till en enda webbplats.
  • Dåliga länkmetoder: Att gå ut och köpa ett Fiverr-paket och försäkra dig om 5 000 länkar på 24 timmar är inte det rätta sättet att bygga länkar. Du måste få länkar från relevant innehåll och webbplatser i din specifika nisch som har sin egen trafik.

Eftersom Google straffar webbplatser som gör dessa saker, kommer du bara att höra mig prata om vit hatt SEO.

Det finns dock en sak som grå hatt SEO. Det innebär att den inte är så ren eller oskyldig som den vitaste av vita hattar, men den är inte snarare så oerhört manipulativ som metoder med svart hatt kan vara. Du försöker inte lura någon eller målmedvetet spela systemet med grå hatt. Ändå försöker du få en unik förmån.

Se, Googles krav är inte så specifika som de vill att du ska tro. Många gånger kan de till och med säga inkonsekventa saker. Till exempel har Google sagt att de inte är ett fan av gästbloggar för att utveckla länkar.

Hur är det nu med gästbloggande för att utöka ditt varumärke? Vad händer om du gör det för att skapa medvetenhet, generera toppkvalitetstrafik tillbaka till din webbplats och till slut bli ett känt namn i branschen?

I SEO-världen handlar det inte så mycket om vad du gör utan hur du gör det. Om du skaffar besöksinlägg på webbplatser som inte har något att göra med din nisch och spammar en massa länkar, kommer du att bli straffad. Om du producerar distinkta besöksinlägg som erbjuder värde för läsarna på webbplatser som relaterar till dig, kommer du att klara dig bra, och länkjuice kommer att strömma bra till din webbplats.

SEO Marketing Essentials: Den fullständiga guiden

Nu är det dags att lära sig hur man gör SEO-marknadsföring. Att förstå det är något, men SEO kräver mycket handling och tid. Det här är inget du kan ändra på idag och förvänta dig att se resultat imorgon. SEO tar vardagliga handlingar med målet om långvarig framgång.

Innehåll

Du har säkert hört det innan: “Innehållet är kung.” Bill Gates gjorde den här prognosen 1996, och den är lika verklig som någonsin idag.

Varför?

På grund av det faktum att en Google-användare mer än glad när de hittar det resultat som uppfyller deras behov på bästa sätt.

När du Googlar “snabb och enkel hemmagjord mac and cheese” lägger Google all sin energi på att ge dig det som Google tycker är det allra bästa receptet på hemlagad mac and cheese (som tar lite tid och använder ett par ingredienser) på hela webben .

Den söker inte bara efter den snabbaste rätten, bara det enklaste receptet, eller slänger ut ett gäng onlinebutiker för frysta middagar. Den försöker erbjuda dig exakt vad du bad om. Google försöker alltid ge den bästa möjliga upplevelsen genom att dirigera dig till det bästa innehållet det kan upptäcka.

Detta innebär att ditt primära jobb att göra bra med SEO är att producera utmärkt material.

Det är en bummer, eller hur? Du måste fortfarande lägga ner massor av arbete. SEO är inte annorlunda än någon annan förmåga: fantastiska resultat kommer från stora ansträngningar. Precis som den allra bästa marknadsföringen över hela världen inte hjälper dig att erbjuda ett dåligt föremål, är extremt innovativ SEO värdelös om du inte har kvalitetsinnehåll.

Komponenter av innehåll

Det finns en miljon komponenter som går till att skapa material av hög kvalitet; här är några av mina viktigaste:

Kvalitet

Så snart var det kravet att publicera ett stycke material med många nyckelord. Om du producerade kvalitetsmaterial som faktiskt löste någons problem var du en framstående, vilket gjorde det lätt att rangordna.

Idag är innehållet mycket bättre, och många onlineföretag har bloggar som de använder för att inkludera värde på sin webbplats och rankas högre på Google.

Det är inte lätt att komma med utmärkt innehåll, men som tur är behöver du inte alltid skapa ditt material från grunden. Du kan piggyback av vad andra har utvecklat, men tillför bara mer värde och gör ditt innehåll mer omfattande.

Summan av kardemumman är att ditt material måste lösa ett problem eller erbjuda ett alternativ till vad som än får läsaren till ditt inlägg. Om det inte gör det klickar de snabbt bort från din sida och berättar för Google att ditt innehåll inte löser någons problem.

Avsikt

Google lägger stor vikt vid intention. De vill förstå vad sökaren försöker hitta när de skriver något i sökfältet.

  • Behöver de veta något?
  • Vill de handla de något?
  • Surfar de bara?

Som innehållskreatör måste du också förstå detta. Du kan inte skapa ett stycke innehåll om “bästa isfiskespön” och rikta in dig på “basfiske” som ditt primära sökord. Det är inte vettigt eftersom individer i allmänhet inte använder isspö för att fiska efter bas i kylan. Därför ger du inte det perfekta svaret på frågan, och Google kommer att förstå.

Friskhet

HubSpot satte ett riktmärke som visar att publicering ofta hjälper till med Googles rankningar. Men att lägga upp helt nytt material är bara en metod för att visa Google att de är fräschare. Det finns massor av saker du kan göra med innehåll du faktiskt redan har släppt för att göra det mer aktuellt.

Att gå igenom och uppdatera ditt material för noggrannhet, reparera eventuella skadade länkar och uppdatera gammal information med helt ny data som är mer lämplig är alla sätt att avslöja Google att ditt material fortfarande förtjänar en plats på sida ett.

4 tips för att skapa kvalitetsmaterial

Här är mina bästa tips för att utveckla det bästa materialet som läsarna tycker om och Google uppskattar:

  • Förstå användarens avsikt: Du måste veta vad läsaren vill uppnå när de landar på din sida.
  • Skapa en konsumentavatar: Du måste också förstå vem din läsare är, vad de gillar, vad de inte gillar och varför de finns.
  • Separera texten: Människor har uppmärksamhetsstörning, och att komponera gigantiska väggar av text fungerar inte längre; du måste dela upp det med massor av rubriker och bilder.
  • Gör det möjligt: ​​Det finns absolut inget värre än att läsa ett innehåll och inte få allt du behöver för att åstadkomma något. Ditt innehåll bör vara heltäckande, men det måste också svara på frågan “Vad nu?” Kommer läsaren att ha allt de behöver när de slutför ditt inlägg?

Sökordsforskning även kallat keyword research samt hur du väljer sökord

Vi diskuterade bara kort sökordsforskning, som avgör vad du kallar din webbplats eller hur du beskriver ditt varumärke online.

Nyckelord räknar till och med ut hur du bygger länkar, inklusive allt från de taktiker du väljer till hur du tänker implementera dem. Ett annat vanligt fel människor gör är att de slutar.

De kanske förnyar sin webbplats eller tar fram en ny marknadsföringskampanj. De gör det i en vecka eller två, uppgraderar sina sidor och slutar efter det. De tror att sökordsforskning är en sak man gör en gång och sen är det färdigt. I verkligheten är det precis tvärtom. De bästa SEO:arna gör kontinuerlig sökordsforskning och optimering.

Sökordsforskning görs av flera olika anledningar, men de två huvudsakliga anledningarna är att ranka på Google och utveckla relevant innehåll. Nyckelord kan ofta låsa upp för inspiration genom att berätta exakt vad individer vill veta baserat på vad de letar efter.

Google förslag på sökord gällande tiktok

Viktiga element när man väljer sökord

Det finns mycket mer i valet av sökord än att gå igenom ditt verktyg för sökordsforskning och välja varje sökord på listan. Du måste förstå avsikten bakom nyckelordet förutom dess konkurrenskraft. Här är de viktigaste delarna bakom val av sökord:

Att välja rätt sökord

Låt oss säga att du erbjuder konsulttjänster. Din tjänst kan kosta konsumenter 10 000 USD under ett år. Det är lite mindre än tusen dollar i månaden, så det är inte uteslutet men ändå ganska kostsamt.

Nu, om du rankar #1 för “gratis tips för organisationstillväxt”, gissa vilken typ av publik du kommer att attrahera?

Du kommer att få in folk som letar efter helt gratis saker! Det innebär att de förmodligen inte kommer att lämna över sitt betalkort när de kommer till din webbplats. Det enda sökordet kan skicka är tusentals människor till din webbplats varje månad. Men det är förmodligen den felaktiga publiken, så det är inte klokt att ranka för den. Du skulle vara bättre att välja ett annat sökord även om det innebär att du avstår från 990 besök i månaden.

Tänk på det: Om bara en eller två individer konverterar är du redan före. Detta är dock inte det enda typiska misstaget jag ser. Faktum är att den här nästa är mycket vanligare.

Konkurrensanalys

Du har faktiskt valt det bästa sökordet från början. Det är kontextuellt relevant för vad du gör, och det är mycket bättre i linje med det du försöker sälja. Vad är nästa sak du gör?

Du öppnar ett sökordsverktyg som Google keyword planner, Keywordtool.io eller Ubersuggest för att få några relaterade sökordsidéer. Naturligtvis börjar du dras mot de med den största mängden sökningar, men här är vad du går miste om: Din förmåga att ranka ett sökord beror ofta mer på konkurrenterna du möter…

När du hittar sökorden med mest volym så tänker du “Wow! Den får 35 000 sökningar i månaden; det här är fantastiskt!” Vad du inte känner till är att det kommer behövas hundratals och hundratals bakåtlänkar och förmodligen år att ens tänka på att ranka på de sökordet på första sidan med en ny webbplats.

Varför?

Konkurrenterna är starka. Webbplatser rankas på sida ett just nu för det sökordet. Dessa webbplatser har funnits där ett tag, de har en stark meritlista och Google vet att de tillhandahåller kvalitetsinformation. Det är så de har förtjänat platsen från början. Du har inte gett Googles förtroende än, och det skulle krävas mycket för att du ska överträffa konkurrenterna.

Sök avsikt

Google berättar om och om igen hur avgörande sökavsikten är.

De flesta fokuserar på sökord. Kontraintuitivt är det inte vad du vill göra. Istället för att titta på vad folk skriver in och hur ofta de skriver ord eller fraser hos en sökmotor, måste du försöka känna igen vad de letar efter och besvara de intentionerna.

Det är detta som “sökavsikt” syftar på. Det är skillnaden mellan att få lite eller mycket trafik och i förlängningen riktiga intäkter.

Låt oss kicka igång med en grundläggande situation för att markera skillnaden. Du äger en jobbwebbplats som genererar inkomster genom att få företag att annonsera jobbinlägg på din webbplats. Det betyder att du måste få jobbsidor rankade bra så att människor kommer till din webbplats istället för någon annanstans.

Resultaten är sannolikt fragmenterade! Vissa hänvisar till maskiningenjörer, medan andra fokuserar på mjukvara eller nybörjarpositioner eller praktikanter. Avsikten bakom varje sökning är helt olika, vilket är vad du behöver för att precisera. Exakt vad letar den här användaren efter? Vilken typ av ingenjörsjobb tänker de på? Är det entry jobb eller praktikanter eller vill dem har en ingenjörschef?

Google hjälper oss att göra detta genom att matcha sökavsikten med uttrycket som användaren skriver i sökfältet. Ur din synvinkel är det viktiga att du producerar innehåll och väljer sökord som matchar användarens sökavsikt.

4 tips för att välja de allra bästa sökorden

Här är mina tips för att utföra den allra bästa sökordsforskningen och urvalet:

  1. Använd verktyg som hjälp: Du kan inte göra den allra bästa sökordsforskningen utan verktyg som hjälper dig. Verktyg som Ubersuggest, keywordtool.io, google keyword planner och Ahrefs ger insikt i dina konkurrenter och gör ditt liv enklare.
  2. Förstå semantik: Detta är en utmärkt metod för att lära dig framtiden för sökordsforskning. Google bryr sig inte så mycket om du placerar det exakta sökordet 15 gånger; vad den vill matcha är avsikten. Om du inkluderar ett sökord är chansen stor att Google kommer att upptäcka 12 andra som associerar med det. Du behöver inte inkludera metspö, metspön, spö för mete och varje permutation. Google hämtar det åt dig om ditt innehåll är bra.
  3. Upptäck avsikten bakom sökordet: Du måste känna till avsikten med sökordet. Förstå att det är en stor skillnad mellan olika intentioner för olika sökord. En sökning kan vara transaktionell, informativ eller avsedd att navigera.
  4. Spionera på konkurrenterna: Ett av de allra bästa sätten att utföra sökordsundersökningar är att se vad dina konkurrenter gör och följa deras ledning. Om någon rankar primärt för sökordet du vill ha, gå in i ditt sökordsforskningsverktyg, ange deras webbadress och se vilka sökord de använder med sökordsutrymmet.

HTML

Din webbplats HTML är en viktig del av SEO marknadsföring pussel. Utan ordentliga taggar, rubriker och beskrivningar kommer Google att ha svårt att ta reda på vad ditt innehåll har att göra med och varför det bör rankas högre än konkurrenterna.

När folk kollar in att HTML är en del av SEO börjar de bli livrädda, men det finns inget att stressa över. Du behöver inte förstå kod, och det är väldigt lite involverat i processen att ändra taggar och beskrivningar. För det mesta är att ändra HTML ur ett SEO-perspektiv lika grundläggande som att kopiera och klistra in.

Element av HTML

Låt oss nu bryta ner några av aspekterna att fokusera på när det gäller HTML.

Titeltaggar

En sak som många individer pusslar med är titeltaggen och H1-taggen. Dessa är två olika rubriker och måste behandlas som sådana. Titeltaggen är vad som visas på fliken högst upp i din webbläsare och avslöjar när din sida dyker upp på Google.

Titeln är den mest framträdande rubriken i sökningen och har en blå eller lila färg som skiljer sig åt. Du vill använda detta område noggrant genom att inkludera ditt primära sökord och göra rubriken lockande så att användarna vill klicka.

Metabeskrivning

Metabeskrivningen ger dig möjlighet att berätta för den som söker vad innehållet har att göra med. Det är viktigt att sökordsoptimera detta område, och det är inte längre än 160 tecken. Du vill att den ska visas korrekt på både mobila och stationära skärmar.

Schema

Schema är resultatet av ett samarbete mellan många sökmotorer. Det är i princip bara en delmängd av särskilda HTML-taggar som förbättrar hur SERP:erna visar ditt innehåll.

Man kan till exempel använda schema för att få stjärnor, produkter i lager, kalorier, tillagningstid och mycket som Google visar direkt i sin SERP. Det är ett ganska litet element men absolut viktigt.

När du är klar med ditt schema, glöm inte att kontrollera din sida för att säkerställa att allt fungerar smidigt.

Underrubriker

Ett exempel på en underrubrik skulle vara din H1. Detta är titeln på din artikel och visas högst upp. Även om det kanske bara ser ut som en rad ord, är det nödvändigt på grund av att det är din H1. Det är din primära rubrik.

Den här rubriken talar om för Google vad artikeln eller materialet har att göra med. Det är också din chans att locka läsare när de landar på sidan för första gången. Du vill använda ditt primära sökord i din H1, men du vill inte använda för många nyckelord.

Jag vill också se min H1 som att jag bjuder in någon till sidan. Det ska inte vara transaktionellt eller aggressivt. Du vill locka läsare att fortsätta ner på sidan med din H1.

Alt text

Alt text beskriver vad en bild handlar om i din artikel. Alla delar av innehåll har det, men många människor använder det inte. Poängen med alt-text är att en sökmotor på nätet kan beskriva bilden verbalt för personer som är synskadade. När du skriver alternativ text vill du att den ska dela upp vad bilden är, men du kan också använda dessa för att infoga nyckelord.

URL Slug

URL-sluggen är den del av urlen som följer efter din domän, som är den del av URL:en som talar om för Google vad innehållet handlar om. Dessa är också viktiga områden för dig att placera ditt viktigaste sökord. Även om det kanske var viktigare förr så skadar de absolut inte att inkludera.

4 tips för att göra rätt HTML-förbättringar.

Här är mina viktiga förslag att komma ihåg när du gör HTML-förbättringar på din webbplats:

  • Använd verktyg för att hjälpa dig: Jag fortsätter att säga detta, men det är så viktigt. De olika SEO-marknadsföringsverktygen där ute förtjänar den ekonomiska investeringen eftersom de hjälper dig att avgöra HTML-problem med din webbplats. Till exempel berättar Screaming Frog eller Ahrefs om en webbplats har replikerade titeltaggar eller hur många inlägg som saknar metabeskrivningar.
  • Piggyback på konkurrenterna: Använd dina topprankade rivaler för inspiration. Om du kämpar för att avgöra vad du behöver använda för din titeltagg eller metabeskrivning, se vad konkurrenterna gör.
  • Fyll aldrig med sökord: Det finns inget värre än en nyckelordsfylld metabeskrivning som ser fruktansvärda ut. Google kommer att se rakt igenom det och kan till och med straffa dig om du gör det i överdrift.
  • Glöm inte H2-, H3- och H4-rubriker: Vi pratade om H1-rubriker, men glöm inte resten. Dessa är alla viktiga platser där du bör ha dina primära sökord för att hjälpa Google att informera om vilket ämne din artikel koncentrerar sig på.

Webbplatsarkitektur

En utmärkt webbplatsarkitektur resulterar i en utmärkt användarupplevelse, vilket är mycket viktigt för SEO-marknadsföring. Den koncentrerar sig på saker som snabba laddningstider, en säker anslutning och en mobilvänlig stil.

Helst kartlägger du arkitekturen på din webbplats innan du ens köper domänen. Det gör att du verkligen kan komma in i din användares huvud och omvända din metod till en fantastisk användarupplevelse (UX).

Det finns mängder av bra guider om hur du ser till att din UX är effektiv. Du måste också optimera några saker för en fantastisk “sökmotorupplevelse”. Ju mer tillgänglig din webbplats är för Google, desto bättre rankas den.

visualisering av sajt arkitektur

Aspekter av webbplatsarkitektur

Om du har svårt att förstå webbplatsens arkitektur, måste följande områden reda ut det åt dig.

Lätt att genomsöka, spindla av eller crawla

Du kommer att se att orden “crawla/spindla” används mycket. Detta innebär att Google går igenom din webbplats för att försöka avgöra vad den handlar om och hurvida den är relevant. Google känner igen viktiga sökord, identifierar problem på plats och använder dessa faktorer för att identifiera var du rankar.

Beroende på hur väl de kan indexera alla sidor på din webbplats, kommer de troligen att rapportera ett bra resultat. När Google crawlar din sajt så följer den länkarna på webbplatsen, ju bättre internlänkning mellan sidorna på din webbplats, desto lättare är det för spindlarna att nå alla sidor, vilket ger sökmotorn en bättre förståelse av din webbplats.

Du kan göra den här uppgiften enklare för Google genom att utveckla en webbplatskarta med ett enkelt plugin om du använder WordPress eller om du föredrar kan du använd en XML-webbplatskartagenerator online. Du kan även exportera ut en sitemap.xml fil från Screaming Frog efter att du spindlat din sajt.

Ditt mål borde vara att göra webbplatsen så lätt att genomsöka som möjligt. Om Google har svårt att avgöra din webbplats, kommer du att ha svårare att ranka eftersom AI inte kommer att fånga upp alla sökord du använder.

Duplicerat innehåll

Det finns många myter kring replikerat innehåll och hur det skadar din ranking. Många individer antar felaktigt att allt på din sida ska vara initialt, men faktum är att sökmotorer på nätet inte straffar webbplatser för replikerat material.

Att publicera om ditt innehåll på andra webbplatser eller släppa dina besöksinlägg en gång till på din egen webbplats skadar inte din SEO såvida du inte gör det på fel (spam) sätt.

Om du till exempel publicerar ditt specifika material på en sajt som Medium, kan det skada din ranking på grund av det faktum att Google indexerar din Medium artikel först med tanke på att den är på den mer auktoritativa domänen. Detta kallas ofta för ett “kanoniseringsproblem”, och det kanske redan äger rum på din webbplats utan att du känner till det idag.

Kanoniska problem uppstår när en eller flera webbadresser på din webbplats visar jämförbart eller duplicerat innehåll.

I verkligheten finns det mycket duplicerat innehåll på internet. En situation som många webbplatsägare möter är att ha duplicerat material som visas på en sidofält. Om du lägger upp ett blogginlägg på din webbplats och har en introduktion i sidofältet kan Google tänka på det dubbla innehållet.

Det finns också instanser av duplicerat innehåll på två olika domäner. Innehållssyndikering är ett exempel på detta. Syndikering är när det ursprungliga innehållet postas om någon annanstans. Så länge detta görs med tillåtelse kommer Google inte att straffa dig för det.

Mobilvänlighet

Vi förstår att Googles indexerar den mobila versionen först. Detta innebär att vi måste ta fram en webbplats som fungerar bra på mobilen eftersom det kommer att vara det viktigaste valelementet när Google tar reda på hur lätt det är att genomsöka din webbplats.

Om du går in på din Google Search Console hittar du mycket information om vad Google tycker om din webbplats.

Sidhastighet

Med implementeringen av Core Web Vitals lägger Google stort fokus på sidhastighet och användbarhet. Om din webbplats laddas för trögt eller om specifika aspekter laddas långsamt kan Google straffa dig eller göra det svårare för dig att överträffa dina konkurrenter.

Återigen kommer Google Search Console att förse dig med denna information så att du inte behöver leta efter ett verktyg för att berätta vad din sidhastighet är.

HTTPS och SSL

Säkerhet och trygghet är de väsentliga rankningsaspekterna. Om Google anser att din webbplats är skräpig eller tvivelaktig, kommer den inte att ge dig en förstasidesrankning.

Ett sätt som det har till hjälp att filtrera det säkrare från det dåliga är genom SSL-certifikat och HTTPS. Det är grundläggande att ställa in dessa och kan erbjuda dig det lilla låset bredvid din URL och HTTPS före URL-strängen. Detta är en avgörande förtroendesignal, och även om den inte erbjuder så mycket SEO-juice, är det en bästa praxis som kommer att gynna dina långsiktiga mål.

3 tips för att förbättra din webbplatsarkitektur

Det finns tre viktiga delar att komma ihåg när du förbättrar webbplatsens arkitektur. Ta en titt.

1. Se till att du förstår Core Web Vitals: Den viktigaste pusselbiten är Core Web Vitals. Du måste förstå vad dessa är, hur de påverkar din ranking och vad du kan göra åt dem. Lär dig mer om det och se till att du gör alla de perfekta rörelserna på din webbplats.

2. Skaffa en webbplatskarta: Använd något som WordPress sitemap-plugin om du har en heltäckande webbplats. Ett fantastiskt exempel på detta är för en fastighetswebbplats. Webbplatser som denna är betydande på grund av det faktum att de har tusentals sidor för alla sina fastighetsannonser. För att göra saken värre förändras sidorna kontinuerligt när bostäder köps och säljs. Att få en webbplatskarta skulle hjälpa fastighetswebbplatsens rankning för varje URL, vilket dramatiskt ökar antalet sökord de rankas för, deras trafik och deras domänauktoritet.

3. Reparera problem med kanonisering: Funktionen som orsakar replikerat innehåll utvecklas vanligtvis till webbplatsen, men det finns metoder för att reparera kanoniseringsproblem som dessa. Det exakta alternativet beror på vad som orsakar den initiala oron. Det kan vara lika enkelt som att ta bort en kodrad eller lika komplicerat som att strukturera om hela din webbplats för att förhindra duplicerat innehåll.

Även om Google Search Console eller ett annat verktyg säger att du har otaliga replikerade innehållsfel, har du verkligen bara ett stort grundproblem.

Om du har flera varianter av exakt samma sida kan den kanoniska taggen (canonical) hjälpa dig att ange vilket innehåll som är originalet. Allt du behöver göra är att lägga in en enda kodrad som refererar till den ursprungliga webbadressen.

Tack och lov är plugins som Yoast SEO det grundläggande. Du kan ställa in standardsidan eller inläggsversionen som den kanoniska så att den alltid inkluderar denna rad som standard. Alternativt kan du ange det manuellt under de avancerade inställningsalternativen för varje sida eller inlägg.

Ett annat tidsbesparande WordPress-tips är att använda pluginet Quick Page/Post Redirects. Den här är användbar om du har fått gamla sidor att ändras till helt nya, vilket ofta lämnar efter sig en våg av trasiga länkar. Installera plugin-programmet så kan du inkludera de gamla webbadresserna och sedan 301 peka om dessa till den nya versionen av varje sida.

Många SEO-fokuserade verktyg genomsöker också din webbplats som en onlinesökmotor för att granska dessa typiska problem.

Duplicerat material och trasiga länkar (eller 404-fel) är de två vanligaste genomsökningsmisstagen som plågar de flesta webbplatser.

Om du inte använder ett innehållshanteringssystem som WordPress, måste du redigera .htaccess-filen på din webbplats så att den består av 301 omdirigeringar. Jag rekommenderar starkt att du utbildar dig själv om 301 ompekningar (301 redirects) och får lite experthjälp i det här fallet då det är väldigt mycket potentiell potential som finns att hämta här om det missskötts historiskt.

Trovärdighet

PageRank, den välkända formeln som grundarna av Google utvecklade, är definitivt inte den enda åtgärden de tar när de rankar sidor i de tio ledande sökresultaten.

Förtroende blir avsevärt viktigt, och majoriteten av de senaste Google-uppdateringarna har träffat spammiga och udda webbplatser. TrustRank är ett sätt för Google att se om din webbplats är legitim eller inte. Om du till exempel ser ut som ett stort varumärke är det troligt att Google litar på dig. Kvalitetsbakåtlänkar från auktoritativa webbplatser hjälper också.

Element som höjer trovärdigheten på din webbplats

Nu finns det tre delar för att skapa förtroende: auktoritet, avvisningsfrekvens och domänålder.

Auktoritet

Google identifierar den allmänna auktoriteten för din webbplats genom en blandning av två typer av auktoritet som du kan konstruera:

  • Domänauktoritet, som relaterar till hur utbrett ditt domännamn är. Coca Cola.com är verkligen auktoritativ, till exempel på grund av att alla faktiskt har blivit medvetna om det.
  • Sidauktoritet, som relaterar till hur tillförlitligt innehållet på en enskild sida (till exempel ett blogginlägg) är.

Avvisningsfrekvens

Din avvisningsfrekvens är helt enkelt en procedur av antalet personer som bara ser en sida på din webbplats innan de direkt lämnar igen.

Innehåll, laddningstider, användning och få in de bästa läsarna är alla en del av att minska din avvisningsfrekvens. Matematiken är enkel – de idealiska läsarna kommer att spendera mer tid på en webbplats som laddas snabbt, ser bra ut och har utmärkt innehåll.

Video är en annan utmärkt metod att jobba med, men du behöver att ditt videoinnehåll står ut och levererar. Framför allt måste ditt innehåll erbjuda vad läsaren förväntar sig. De måste landa på din sida och få exakt vad de önskade så snart som möjligt. Om du kan göra det kommer majoriteten av människor att vara kvar på webbplatsen tillräckligt med tid, vilket kommer att informera Google om att din webbplats är aktuell.

Domänålder

Ofta är den mest respekterade individen i rummet den äldsta eller hur? Exakt samma gäller för webben. Om en webbplats faktiskt har funnits ett tag, producerar konstant material och gör det på ett sätt som är tilltalande för sökmotorerna, kommer den att rankas högre än en helt ny webbplats oavsett vad.

3 tips för att skapa mer förtroende

Här är några av mina bästa tips för att hjälpa dig bygga mer förtroende på din webbplats:

  • Ha tålamod: Förtroende är inte något som uppstår över natten. Ofta behöver du bara ha tålamod och inse att Google inte har bråttom med att genomsöka din webbplats. En metod du kan få dem att göra det snabbare är genom att göra mindre ändringar på webbplatsen och begära indexering i Google Search Console. Detta kommer att pressa Google att agera, men det garanterar fortfarande ingenting.
  • Förstå avsikt: En stor del av SEO-marknadsföring är att förstå vad användarna önskar, inte vad du vill att de ska ha. När någon söker efter något på Google strävar de efter att åstadkomma något. Om du erbjuder den lösningen, se till att du tillhandahåller hela alternativet; annars kommer de till din webbplats, förstår att den är otillfredsställande och fortsätter.
  • Ge dem vad de vill ha: Ett fantastiskt tips för att förhindra användare från att lämna är att ge dem vad de vill ha så fort de kommer till din webbplats. Majoriteten av människor siktar inte på att läsa en hel artikel, istället vill de ha ett svar, och ju tidigare du ger dem det, desto bättre.

Länkar

Vikten av en stark länkprofil varierar från en expert till en annan. Jag tror fortfarande att länkar är bland de viktigaste rankningselementen som Google har för dig.

Ett problem som många SEO:are har är att de inte förstår hur man gör det ordentligt. Om du använder den felaktiga taktiken, ställer du in dig på att misslyckas från början. Om du väljer att ta den långsiktiga strategin och utveckla länkar på rätt sätt, kan det ta lite längre tid, men du kommer att tacka dig själv på vägen.

Visualisering av länkar

Aspekter av länkbygge

Här är de viktigaste aspekterna att tänka på när du bygger länkar till din webbplats:

Länk kvalitet

Även om länkar inte är allt, när man tittar på länkar, är deras kvalitet allt. Det betyder mycket mer än de olika länkarna du har. Att bygga bakåtlänkar av hög kvalitet har att göra med att nå ut till rätt källor och ge värde i utbyte mot en solid länk. Det finns många sätt att bygga länkar på rätt sätt, så Google belönar de som gör det ordentligt.

Många tittar bara på det övergripande utbudet av länkar, men det är ett väsentligt fel av flera anledningar:

  • Sökmotorer kan förbise den stora majoriteten av länkar om de är av låg kvalitet eller är spammiga.
  • Länkar från helt nya webbplatser förtjänar mer än upprepade länkar från befintliga webbplatser.
  • Länkar från andra webbplatser är värda mer än ett gäng länkar från din egen sida (från en sida till en annan).

Hur känner man igen en dålig länk från en bra länk?

Google förväntar sig att länkarna du får som pekar till din webbplats är lämpliga. Att gå över till Fiverr och köpa ett gigg som ger 10 000 länkar för $100 kommer inte att ge de resultat du förväntar dig. De kommer att vara taskiga profillänkar på saker som Myspace och Soundcloud, som med största sannolikhet inte är relevanta för din specifika nisch.

En annan sak Google ser upp för är webbplatser som tar betalt för länkar. Några av dessa webbplatser kan debitera dig för besöksposter på deras webbplats i utbyte mot en länk. Google gillar inte det här men ändå att det strider mot Googles riktlinjer så är de en av de effektivaste taktikerna.

Syftet med länkbyggande är att Google ska belöna dem som levererar värde i utbyte mot en länk. Du vill skriva ett gästinlägg på en webbplats med personer som är intresserade av din kompetens.

Webbplatsen du väljer att skriva ett gästinlägg för måste också ha sin egen trafik. När webbplatsen har trafik, kommer det att flöda mer länkjuice i dina instruktioner, eftersom folk verkligen ser vad du bidrar med.

Ankartext

Ankartext är texten som används under länken. Målet är att texten ska se så naturligt ut som möjligt i inlägget. Du vill ha en rad olika typer av ankartext eftersom var och en har sin egen plats i SEO-världen.

Det enda du inte vill göra är att ha en massa text som säger “klicka här” som indikerar din webbplats. Snarare, om du skrev en kort artikel om upphöjda trädgårdsbäddar och du försöker få en länk till den, kanske du vill att ankartexten med en länk på den faktiskt ska stå “upphöjda trädgårdsbäddar”. Genom att göra detta kan du berätta mer för Google om vad som kommer att ske när någon klickar sig vidare.

Mängden bakåtlänkar

Slutligen, mängden av totala länkar du har spelar också roll, och du måste gradvis bygga premiumbakåtlänkar i skala.

Vi har redan berört detta, men det tål att upprepas: Det är inte bara totala länkar du vill ha. I slutändan kommer webbplatsen med de mest högkvalitativa länkarna normalt att ha ett bättre försprång. Men det beror också på vilka sidor du får länkar till. Hyperlänkar till din hemsida är utmärkta, men de flesta naturliga länkar kommer inte att vara till en hemsida om de inte nämner ditt varumärkesnamn specifikt.

Det du vanligtvis upptäcker är att folk länkar till sidor eller inlägg på din webbplats. Om möjligt vill du vara säker på att de rätta källorna länkar till de idealiska sidorna. Vad du inte önskar är att din integritetspolicy ska vara din mest länkade sida. Det finns inget att köpa från den sidan! Besökare kan inte ge dig sin information eller prenumerera eller köpa.

Det är det första felet.

Kvalitetskällan för länkarna du får spelar roll, men det gör också platsen de länkar till.

3 tips för att förbättra din länkprofil

Låt mig nu ge dig några praktiska åtgärder som du kan kräva för att förbättra din länkprofil och säkerställa att du får en av de mest länkjuice från dina ansträngningar.

  • Ta inte genvägar: Det finns inga snabbare sätt i länkstrukturen; du måste lägga ner tid och konstruera dem på rätt sätt. Detta innebär att ha konversationer med människor, pitcha dig själv och berätta för dem hur du kan erbjuda värde till deras webbplats. Leta efter brutna länkchanser, hitta webbplatser som relaterar till din specifika nisch och pitcha dem via e-post eller sociala nätverk.
  • Ta bort skadliga länkar: Google har något som kallas disavow-verktyget som låter dig bli av med länkar som kan skada din förmåga att rangordna. Du kommer att vilja använda det här verktyget grundligt eftersom att avfärda många länkar verkligen kan skada din webbplats. Att ta bort länkar som inte längre är lämpliga eller som eventuellt har dykt upp i din profil av misstag kan hjälpa till att rensa upp din länkprofil.
  • Glöm inte intern koppling: Intern koppling är också en avgörande pusselbit; vi bör inte bara bry oss om externa länkar. Naturligtvis är externa länkar mycket viktiga, men att skapa en webb av ämnen inom samma specifika nisch hjälper Google att genomsöka din webbplats. Google ägnar stor uppmärksamhet åt sökavsikten och den allmänna omfattandeheten av ett material. Om du kan lösa allas problem på ett ställe med ett kluster av korta artiklar som täcker ett ämne framifrån och bakifrån, kommer Google att belöna dig.

Personlig SEO

Nästa kategori av off-page SEO som förtjänar att ta en titt på är personliga faktorer. Jag pratar om demografi och plats. Dessa faktorer påverkar omedelbart metoden någon reagerar på ditt material, men dina SEO-insatser beter sig också på ett annat sätt från ett område av världen till ett annat.

Även om de flesta av dessa tar slut på din kontroll, kan du göra ett par saker för att öka dina möjligheter att nå en viss målgrupp. Det finns inget “one-size-fits-all”-alternativ när det gäller personliga SEO-element.

Aspekter av personliga SEO-faktorer

Här är de största aspekterna som påverkar personlig SEO:

Land

Alla som söker ser resultat som är relevanta för det land de befinner sig i. Öppettider för butiker och matställen som rekommenderas visas i enlighet med din tidszon.

Online sökmotor översätter ord på olika sätt. Någon som söker efter “comforter” i USA kommer att se filtar till sin säng, medan någon i Storbritannien kan se nappar eftersom det är vad termen indikerar där. Ett sätt att tala om för Google att du vill rikta in dig på vissa länder är naturligtvis att inkludera dem som sökord.

Ändå, först, fråga dig själv om det förtjänar att bli internationellt. Det finns olika konkurrentnivåer från nation till nation. Kommer du ihåg hur valet av sökord till stor del beror på konkurrenternas rankning? Nåväl, Google Kanada kommer att få andra resultat än Google Brasilien. Varje nation kan ha olika nivåer av problem. En flerspråkig webbplats exponerar inte bara din information för fler individer på deras modersmål, men den kan också hjälpa dig att ranka mycket lättare på andra platser.

Att utveckla flerspråkigt innehåll är bland de enklaste “snabbvinsterna” jag har sett. Ändå är det inte lätt att få bort det. De flesta av webbens översättningsplugin är inte utmärkta. Många kommer att lova att omedelbart översätta ditt innehåll till nästan vilket språk som helst, men slutresultatet är inte naturligt.

Personligen skulle jag hellre betala lite mer för att folk som talar modersmål hjälper till att översätta innehållet. Kvalitets- och precisionshöjningen, vilket tyder på att människor stannar längre, och min webbplatsanvändningsdata och rankningar går upp.

City

Geo-targeting går ännu längre, ner till stadsnivå. Det är därför du vanligtvis ser resultat från hela kvarteret när du söker efter en snabbmatskedja. Att använda stadsnamn som nyckelord hjälper, men måla inte in dig själv i ett hörn, annars kommer du att se ut som om du bara är en regional myndighet.

Som sagt, om du är en lokal myndighet och ditt företag mestadels handlar i området, vill du dra nytta av detta med bra lokal SEO.

3 tips för att förbättra de personliga delarna

Jag har tre enkla förslag som hjälper dig att förbättra de personliga aspekterna som påverkar din SEO:

  • Förstå din kund: Bara du kan förstå vem din kund är, och om du inte har en personlighet som din idealkund, det är det första steget till loakl SEO. Vad vill din kund ha? Varför söker de efter dig? Vad förväntar de sig när de kommer till din webbplats? Om du svarar rätt på dessa frågor bör du ha förmågan att ge kunden exakt vad de förväntar sig. När du gör det belönar Google dig på grund av det faktum att individer investerar mer tid på din webbplats och interagerar med elementen på webbplatsen.
  • Producera flerspråkigt material: Att ha material på olika språk är inte så svårt som du tror. Du bryter ner så många barriärer när du gör det här genom att göra det möjligt för individer som inte är engelska som modersmål att insupa vilket värde du än använder.
  • Undersök nyckelord i andra länder: Nästan alla sökordsforskningsverktyg gör att du kan utföra forskning för andra nationer. Om du riktar dig till personer utanför ditt hemland måste du utföra den idealiska sökordsundersökningen för att nå dessa individer.

Social SEO

Slutligen, låt oss ta en titt på de sociala delarna av off-page SEO Förutom sociala signaler direkt från den som söker, finns det andra metoder som bra resultat på sociala medier hjälper dig att rankas mycket bättre.

Oavsett om det är rakt genom fler länkar eller indirekt genom ett PR-boost, är social SEO viktig.

Komponenter i Social för SEO.

Det finns två primära effekter:

Kvalitet på andelar

SEO-marknadsföring och marknadsföring på sociala medier går hand i hand eftersom målet är att informera Google om hur bra du är. Om det finns folk där ute och delar ditt material och sprider räckvidden ytterligare, vad berättar det för Google?

Det talar om för dem att folk gillar vad du har att ge, och du erbjuder utmärkt värde för individer. Detta är bra för Google.

Variation på andelar

Det sekundära sociala måttet är variationen av andelar. Att få en viral hit är varje online-marknadsförares dröm, men det är överdrivet. Det finns många idéer och hacks där ute, men sanningen är lite lättare: Gör fantastiskt material.

Det betyder olika saker för olika människor. Till exempel, inom marknadsföringsområdet, har jag faktiskt upptäckt att långformsmaterial vanligtvis överträffar kortform. Nu, överväg kändissnack webbplatser för en sekund. Ingen vill gå igenom en hel massa ord. Det omvända är nästan verkligt här. Deras publik önskar något kortfattat med mycket dramatik. De vill ha fler videor och bilder med mindre text.

Detta är brödet för webbplatser som Buzzfeed och TMZ. De drar in dig med dessa enorma rubriker som gör något mer spännande än vad det är. Hur många personer tror du delar det utan att ens ha läst artikeln?

Med största sannolikhet många.

För att få andelar i SEO-spelet behöver du bara producera fantastiskt innehåll som individer gillar att kolla in, på en webbplats där folk läser. Det är återigen därför jag sa innan hur viktigt det är att gästinlägga på sajter med en faktisk läsekrets. Om du gästpostar någonstans utan några läsare, tror du att inlägget kommer att delas?

3 tips för att förbättra din sociala delning

Här är tre idéer för att få fler delningar på sociala medier:

  • Producera utmärkt material: Att utveckla materialet av allra bästa kvalitet är sättet att få delningar, kort och gott. Google spenderar massor av timmar och mer pengar än du kan förstå för att undvika att individer lurar systemet. Det är en enkel princip, egentligen. Det är ett utbyte av värde. Oavsett vad i organisationen är ett utbyte av värde, och samma gäller SEO-marknadsföring. Leverera viktigt innehåll till Google så belönar Google dig.
  • Motsvara: Konsekvens är oerhört avgörande i SEO och sociala medier. Om du publicerar en gång var tredje månad kommer inte bara sociala nätverksalgoritmer att ogilla dig, det kommer inte att finnas någon i närheten som kan dela materialet eftersom det har gått så lång tid med tanke på ditt tidigare inlägg. Att publicera regelbundet på sociala nätverk kräver att du också har nytt material att dela regelbundet. Allt går i kretslopp.
  • Gör det enkelt: Det finns många plugins för att främja social delning, så du måste använda något på din webbplats. Om läsaren inte kan komma på ett enkelt sätt att dela ditt inlägg på sociala medier, kommer de sannolikt att gå vidare.

Googles EAT guidelines

När du utvärderar din SEO-praxis kan du analysera vad Google använder för att utbilda mänskliga innehållskritiker. Se, förutom en enorm mängd algoritmer använder Google kvalitetsbetyg för att förbättra upplevelsen av onlinesökmotorer för alla.

Google beskriver i sina kritiker standarder som en premie sida måste ha en hög nivå:

  • kompetens
  • auktoritär
  • trovärdig

Eller som denna uppsättning standarder är mer allmänt känd, EAT.

Subjektiv granskning av vad som gör en del av innehållsskärmen EAT beror på ämnet, bakgrunden till de som publicerar, sajtens rykte och mer.

Även om du kanske inte har kontroll över alla aspekter från början, kan du hålla EAT i åtanke när du utvecklar material för att säkerställa att ditt material är på väg eftersom riktning.

4 tips för att förbättra ditt EAT-betyg

  1. Gör din forskning: Detta kan verka uppenbart, men den allra bästa metoden för att verkligen framställa expertis, auktoritet och pålitlighet är att dela korrekt information. Skapa expertintervjuer eller besöksinlägg när du kan. Se till att detaljerna du delar är rätt, i sammanhanget för ämnet och för publiken som kommer att läsa det. Att göra något annat är det snabbaste sättet att få låga poäng med dessa kriterier.
  2. Var noggrann: Nu när du är säker på att din information är exakt vill du också vara säker på att den är heltäckande. Att ta itu med ett problem med ett kort eller förenklat inlägg kan kännas avvisande. För att kunna ses som ett proffs måste ditt innehåll lämna läsarens känsla nöjd och utrustad.
  3. Prata med det du vet: När du utvecklar material för din webbplats, håll dig till det du handlar om som varumärke. Förhindra glänsande föremåls syndrom och att gå vilse i innehåll som inte är relevant för vad din webbplats handlar om. Att hålla sig till ämnet för kunskaper kommer att hjälpa till att bygga upp ditt rykte som platsen för information om det.
  4. Prata till din publiks behov: På liknande sätt kommer du bara att kunna bygga tillförlitlighet och auktoritet hos en läsare om du faktiskt talar om ämnet som läsarna vill kolla upp. Vad är det med ämnet som de behöver förstå om? Vilka problem kan du lösa? Det är skillnad på att kunna tala omfattande om ett ämne på grund av att du förstår det så väl och att ha förmågan att lära ut det på ett sätt som känns tillgängligt och lämpligt. Det senare kommer att hjälpa läsarna att verkligen se dig som en auktoritet och någon de kan lita på.

SEO marknadsföring: Summering

Vi täckte massor av information i den här guiden, och jag kan förstå om du känner dig lite överväldigad. Låt oss göra saker enkelt och snabbt beröra de viktigaste punkterna så att du kan lämna känslan lättad och glad över din resa med SEO för marknadsföring.

Black Hat vs. White Hat SEO

Black hat SEO använder slemmiga tekniker som att köpa länkar, packa nyckelord och replikera material. Även om dessa saker fungerar på kort sikt, kommer de inte att fungera långvarigt. Du kan se en ökning av trafik och intäkter under en eller två månader tills Google räknar ut dig och svartlistar din webbplats för gott.

White hat SEO är metoden att gå. Det tar längre tid, men det utför de bästa strategierna som kommer att betala dig i många år framöver.

Sökordsforskning och val

Att ha de bästa sökorden på din webbplats är den huvudsakliga metoden som Google avgör vad webbplatsen handlar om. Att använda verktyg som Keyword planner kan hjälpa dig att hitta de perfekta sökorden som är relevanta för ditt ämne.

Se till att du inte använder dem där de inte hör hemma, och kom ihåg att producera kvalitetsinnehåll är avgörande framför allt.

HTML

Titeltaggar, metabeskrivningar, alt-text och rubriker är nödvändiga delar av SEO-marknadsföringspusslet. Du kommer att använda dessa för att informera Google mer om ditt material och vad läsarna kan förutse när de kommer till din webbplats.

Webbplatsarkitektur

Arkitekturen på din webbplats är koncentrerad på dens stil och prestanda. Om användare inte kan surfa snabbt på webbplatsen, den laddas för trögt och specifika element är svåra att komma till, blir det svårare för Google att navigera på webbplatsen också.

Trovärdighet

Folk måste lita på din webbplats, och att ha funktioner som SSL-certifikat och HTTPS är branschens krav nu. Du kan inte ha en webbplats utan dessa och förvänta dig att rankas eftersom Google förutser detta.

Förutom backend-grejer vill du ha förtroendesignaler på din webbplats som visar folk att du är en professionell och inte siktar på att lura dem på något sätt.

Länkar

Länkstrukturen är viktig men tuff och kräver mycket tid och ansträngning. Den ljusa sidan är att det finns en hel del människor där ute som gör det felaktigt. Detta öppnar dörren för SEO:are som vill gå utöver för att konstruera länkar ordentligt.

Du måste bygga varje länk manuellt på webbplatser i din specifika nisch som har sin egen trafik.

Personligt

Se till att du förstår din publik och vad de vill ha av dig. Varje konsument har en förväntning när de kommer till din webbplats, och det är upp till dig att möta det behovet eller önskan.

Sociala

sociala nätverk och SEO-marknadsföring fungerar bra tillsammans, så ignorera inte det sociala elementet eftersom det kan ge en bra ökning av dina SEO-insatser. Det krävs mycket för att rankas på Google, och att få tillräckligt med sociala andelar kan verkligen hjälpa Google att visa att du är med under lång tid och kommer att göra vad som krävs.

EAT (kompetens, auktoritet, trovärdighet)

Detta är en kontroll som du kan använda för att garantera att ditt material länkar bra till individer, baserat på krav som Google använder för verkliga kritiker.

Skapa innehåll som avslöjar en nivå av förståelse för ett ämne och visar ett rykte om att vara en toppkälla för detaljer om det. Fråga dig själv om materialet du lägger ut där hjälper dig att bygga upp din meritlista och tillåter dina läsare att lita på dig i ämnet.

SEO och Googles algoritmuppdateringar

SEO kan ofta kännas otillgänglig eller svår på grund av termen “algoritm”. En algoritm är en serie operationer som en sökmotor online använder för att beräkna och rangordna webbplatser baserat på när någon använder en viss sökfråga.

Du kanske har hört att algoritmer ständigt förändras, och till viss del stämmer det. Google gör vad de kallar “kärnuppdateringar” eller vanligare benämnt som core updates flera gånger om året för att bättre tjäna dem som surfar online. Du kan utforska en historik över Googles algoritmuppdateringar på Moz-webbplatsen.

Men även om Google ofta gör justeringar, måste ditt huvudproblem fortsätta att skapa premiummaterial, använda relevanta sökord och strukturera ansedda bakåtlänksrelationer. Du bör inte försöka “spela systemet” när det kommer till Googles algoritmer, eftersom en betydande anledning till de kontinuerliga uppdateringarna är att sålla bort individer som gör det. Du kan faktiskt skada din ranking genom att fokusera för mycket på algoritmen och inte tillräckligt på ditt innehåll.

SEO Vanliga frågor och svar

Hur lång tid anser den att SEO fungerar?

SEO är inte en snabb väg till framgång. Det har det aldrig varit och kommer aldrig att bli. Du måste ha en långsiktig strategi när det gäller SEO eftersom det kan ta mellan 6 månader och ett år att ranka för de flesta sökord.

Vilken är den viktigaste faktorn i SEO-marknadsföring?

Det finns ingen faktor som är väsentlig på grund av det faktum att de alla är viktiga. Om jag behövde välja något du skulle fokusera på, skulle det vara att tillhandahålla kvalitetsinformation till människor. Du kan ha alla SEO-bitar på plats, men om ditt material inte är bra spelar det ingen roll eftersom individer inte kommer att vara intresserade av dig.

Hur rankar jag mycket snabbare på Google?

Det allra bästa sättet att ranka är med konsekvent ansträngning ofta. Om du är arbetar med SEO för att ranka etta vill du gradvis utveckla länkar till din webbplats, producera nytt material och uppgradera tidigare material. Att göra detta dag efter dag kommer att ge de resultat du vill ha.

Kan jag ranka en webbplats utan SEO?

Uppenbarligen finns det omständigheter där människor har tur, men det är mest troligt för att de tillhandahåller något som många individer inte har. Många tävlar i exakt samma område på exakt samma sökord, vilket är där den bästa SEOaren kan vinna. Affiliate-marknadsföring är ett fantastiskt exempel på detta. Det finns hundratusentals webbplatser som fokuserar på lån för affiliate-marknadsföring. Att tävla inom detta område kräver en gedigen förståelse för SEO-marknadsföring.

Hur mycket kostar SEO?

Kostnaden för SEO beror på. Du kan anlita ett proffs som sköter det åt dig, eller så kan du göra allt själv. Att göra det själv kommer att ta mycket längre tid, och du måste representera kunskapskurvan. Men för det mesta kan du göra det nästan helt gratis om du gör det själv.

SEO Marketing Guide: Slutsats.

Jag hoppas att du fick ut mycket av den här guiden eftersom det finns mycket information här. Se till att hänvisa tillbaka när du gör din SEO-marknadsföringsresa. Det mest avgörande att komma ihåg om SEO är att inga genvägar existerar. Du måste göra saker på rätt sätt och gå den extra milen eftersom det är så du kommer att sticka ut.

Räkna med att dedikera minst sex månader till det om du vill se resultat. De som säger att SEO är en “ställ in det och glöm det”-teknik har fel. Du kommer att vilja hålla koll på ditt innehåll, uppgradera det ofta och fortsätta att utveckla fantastiskt nytt innehåll för att vitalisera din webbplats och avslöja för Google att du fortfarande är aktiv.

Vad tror du är den viktigaste faktorn i SEO-marknadsföring?

Föregående artikelApple kommer att ta med nakenhetsdetektering i meddelanden på iPhone, iPad med ny uppdatering, säger expert
Nästa artikelVad enheter som Apple och Googles smarta klockor börjar visa om vår hälsa

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här