- Den globala marknaden för bärbara hälso- och träningsapparater – inklusive sensorbelastade klockor, armband, ringar, hudplåster, glasögon och kläder – nådde mer än 36 miljarder USD 2020 och beräknas nå över 100 miljarder USD 2028.
- Det har drivits på av den ökade populariteten för wearables från Apple, Amazon, Google och andra teknik- och hälsoföretag som utvecklat enheterna utöver bara grundläggande träningsspårare.
- Nu finns det ett ökande intresse för att införliva ett bredare utbud av medicinsk data från dessa spårare i det digitala hälsoekosystemet.
Fitnesstrackers från företag som Apple , Amazon och Google gör en betydande förändring från att vara lågteknologiska enheter som räknade steg till att nu bli det som är på modet inom personlig hälsa.
Att spåra tränings- och träningsdata för personligt bruk eller dela med vänner kan vara användbart och roligt. Men det finns ett ökande intresse för att införliva ett bredare utbud av medicinska data i det digitala hälsoekosystemet – piggybacking på den dramatiska ökningen av distanstjänster för telehälsovård som krävdes under Covid-19-pandemin – att göra individers information tillgänglig för läkare och sjukhus som en del av elektronisk medicin hälsojournaler.
Marknaden för bärbara produkter började röra på sig för mer än ett decennium sedan med grundläggande tränings-, tränings- och sportaktivitetsspårningsenheter. Nu använder nästan 30 % av amerikanerna en bärbar sjukvårdsenhet, av vilka många nu har kapacitet att spåra, övervaka och överföra data om hjärtfrekvens och rytm, blodtryck, kroppstemperatur, blodsockernivåer, sömnkvalitet och till och med tidiga varningstecken på Covid-19-infektion.
Fitbit hjälpte till att lansera trenden 2009 med en clip-on gizmo som registrerade bärarens rörelser, sömn och kalorier. Den modellen förvandlades till ett handledsband, som under åren lagt till fler biosensorer och Bluetooth-anslutning för att ladda ner data till smartphones. Googles moderbolag Alphabet förvärvade Fitbit för 2,1 miljarder dollar i januari 2021.
Apple gick in i utrymmet 2015 med debuten av sin Apple Watch, sedan de lade till en mängd hälsorelaterade funktioner och appar och skapade en plattform för tredjepartsutvecklare att skapa verktyg som inte bara används av konsumenter utan även hälsovårdsorganisationer och forskare för att få åtkomst till och analysera data som fångats på deras smartklockor. Det har också anslutit sig till fitnessföretag som Nike, Strava och Adidas för att låta dem synkronisera sina aktivitetsappar till klockan. Under 2020 genererade Apple Watch nästan 13 miljarder dollar i försäljning, och tog 65 % av den globala smartwatchmarknaden i intäkter, uppskattar analysföretaget Strategy Analytics.
Denna spirande marknad har lockat andra Big Tech-spelare, inklusive Amazon, tillverkare av Halo smartbandet, och Huawei, som presenterade sin Watch 3 i år. Det finns också en mängd andra smartklockor från konsumentelektronikområdet, bland dem Samsung, Garmin och Withings.
I kategorin designade finska startupen Oura en ring inbäddad med biosensorer för att övervaka sömn, hjärtfrekvens och kroppstemperatur. I maj tillkännagav företaget en investeringsrunda för serie C på 100 miljoner dollar, vilket ger den totala finansieringen till mer än 148 miljoner dollar. Och Peloton planerar enligt uppgift ett digitalt pulsarmband.
Den globala marknaden för bärbara hälso- och träningsapparater – inklusive sensorbelastade klockor, armband, ringar, hudplåster, glasögon och kläder – nådde mer än 36 miljarder USD 2020, enligt Fortune Business Insights, och beräknas överstiga 114 miljarder USD med 2028 med en CAGR på 15,4%. Deloitte Global förutspår att marknadssegmentet bara för smarta klockor och smarta patchar kommer att leverera 320 miljoner enheter över hela världen 2022, en siffra som troligen kommer att nå 440 miljoner år 2024.
“Det finns betydande pengar på det här området från riskkapital och privata investeringskällor”, säger Deloittes Paul Silverglate, vice ordförande och ledare för teknologisektorn i USA.
Flera medicintekniska företag har introducerat smarta plåster, strängar i en krona som fäster på huden och använder mikroskopiska nålar som fungerar som biosensorer och levererar mediciner. BioIntelliSense, baserat i Redwood City, Kalifornien, skapade BioSticker, som bärs på det övre vänstra bröstet för kontinuerlig övervakning och datainsamling av andningsfrekvens, hjärtfrekvens i vila och hudtemperatur. Offentligt ägda Insulet, baserat i Acton, Massachusetts, har utvecklat OmniPod, ett plåster som fungerar som en insulinpump.
Sensoriserade kläder har också dykt upp. Montreal-baserade Hexoskin utvecklade en serie smarta skjortor som samlar in hjärt-, andnings- och aktivitetsdata och överför den till en iOS- eller Android-kompatibel enhet. Företaget samarbetade med den kanadensiska rymdorganisationen om en utomjordisk version, Astroskin, för att spåra astronauternas vitals medan de raketar ut ur den här världen.
Tillhandahålla korrekt data och information
Utöver den tekniska kapaciteten finns det nu den kritiska frågan om effektivitet – av enheterna, apparna som länkar till dem och petabyte av data som genereras – vilket leder till att tillverkare av bärbara enheter samordnar sig med oberoende forskare för att se om de levererar som annonserat.
Joshua Hagen, en forskningsdocent vid Ohio State Universitys avdelning för integrerad systemteknik, studerade biosensorer för mer än ett decennium sedan vid Air Force Research Labs “innan wearables verkligen exploderade”, sa han. Hagen började sedan testa enheter på elitidrottare och övervakade deras prestationsdata. “Det finns massor av enheter där ute, men vi måste först och främst lita på datan som kommer från dem,” sa han.
Hagen har upptäckt att den del av kroppen där en enhet bärs spelar roll. Polar hjärtmonitor-bröstremmen, till exempel, som har funnits sedan början av 1980-talet, “har validerats på tusen olika sätt.” Och handleden är bra för att mäta vilopuls. “Men fingrar är en mycket intressant plats,” sa han och syftade på sina studier på Oura-ringen. I den ena hade den den näst högsta noggrannheten bland enheterna, med bröstband som rankades först.
En annan studie, som lanserades efter att Covid slog till, fann att genom att tillämpa en algoritm på Oura-användardata kunde Hagens team identifiera tidiga varningstecken tre dagar före coronavirusinfektion. En separat proof-of-concept-studie, som undersökte effektiviteten av olika bärbara produkter, visade att de kunde upptäcka uppkomsten av feber, ett genomgripande symptom på Covid och andra infektioner.
I november 2019 samarbetade Apple med forskargrupper för att lansera tre hälsostudier med hjälp av Apple Watch. Ett kvinnohälsoprojekt, i samarbete med Harvard School of Public Health och National Institutes of Health, syftar till att främja förståelsen av menstruationscykler och deras förhållande till olika hälsotillstånd, inklusive infertilitet, osteoporos och klimakteriet. Apples hjärt- och rörelsestudie, med Brigham and Women’s Hospital och American Heart Association, undersöker hur vissa rörlighetssignaler och detaljer om hjärtfrekvens och rytm kan fungera som potentiella tidiga varningstecken på förmaksflimmer, eller Afib, hjärtsjukdom eller minskad rörlighet.
Hur läkare kan använda uppgifterna
Det ultimata scenariot för bärbara hälsoprodukter föreställer sig att allmänheten tar på sig smarta enheter, visat sig vara effektiva, som kontinuerligt laddar ner viktig data till primärvårdsleverantörer som spårar patienter i realtid, övervakar deras allmänna hälsa och svarar på eventuella nödsituationer. För att ta det språnget måste dock läkare vara övertygade om att enheterna fungerar, patienter använder dem på rätt sätt och att data är tillförlitliga.
Mot det målet genomförde American Medical Association (AMA) en undersökning av läkare för att mäta deras åsikter om en mängd olika digitala hälsoverktyg, inklusive wearables. Mer än 87 % av de tillfrågade ser åtminstone en viss fördel i sin användning överlag, särskilt bärbara enheter och telehälsoenheter. Ändå sa läkare också att det finns “måsten” som digitala verktyg behöver för att förvandla sin entusiasm till adoption, inklusive förbättrad effektivitet och ökat skydd av patienternas dataintegritet och säkerhet. “Läkarnas entusiasm för teknik är direkt kopplad till en lösningsförmåga att hjälpa dem att ta bättre hand om patienterna”, säger Meg Barron, AMA:s digitala hälsostrategi vice president.
För marknadsförare kommer den mest kritiska faktorn att vara huruvida folk faktiskt köper och använder wearables. “Hälsa är en viktig appkategori för konsumenter”, särskilt när sakernas internet dyker upp, säger Lauren Martin, senior internet- och mediaanalytiker på Needham & Company. Det kommer att vara allt mer användbart om användare kan övervakas när de är ute ur huset, sa hon, och sedan få sina uppgifter laddade upp till deras elektroniska journal.
Och även om det fortfarande är för tidigt att välja vinnare och förlorare, sa Martin, “Apple har en pjäs eftersom de har det här fantastiska distributionsnätverket genom sina fysiska butiker. Så de kan sälja på klockan när du går in i butiken för att köpa en iPhone. Amazon kan knyta sina hälsoapparater till Alexa [smarthögtalare].”
Martin räknar dock inte bort fristående spelare och är angelägen om att se vad som dyker upp på januaris Consumer Electronics Show i Las Vegas. “Det kommer att bli intressant att ta reda på vad nya företag gör, jämfört med vad som redan finns på marknaden,” sa hon.
Ja, “Vem har du på dig?” kan bli nästa modeaxiom som tillämpas på hälso- och sjukvården.