Hem Mjukvara Hur AI, VR, AR, 5G och blockchain kan konvergera för att driva...

Hur AI, VR, AR, 5G och blockchain kan konvergera för att driva metaversen

156
0
Illustration av hur AI, VR, AR, 5G och blockchain kan driva metaversum

Nya innovationer bestående av AI, virtuell verklighet (VR), förstärkt verklighet (AR), 5G och blockchain (och relaterade digitala valutor) har alla avancerat på sina egna meriter och tidslinje. Var och en har hittat en viss tillämpning, även om AI uppenbarligen faktiskt har kommit längst. Varje innovation mognar samtidigt som de övervinner svårigheter som varierar från blockchains energiförbrukning till VR:s benägenhet att orsaka illamående. De kommer sannolikt att konvergera i beredskap under de kommande många åren, underbyggd av den nu allestädes närvarande molnberäkningen för elasticitet och skala. Och i den konvergensen kommer mängden att vara mycket större än delarna. Drivkraften för denna konvergens kommer att vara metaversen – ett länkat nätverk av virtuella 3D-världar som alltid är på.

Metaverse-konceptet har en omfattande potential. På en nivå kan det vara en 3D-kanal för sociala nätverk med meddelanden som är perfekt riktade till varje användare av AI. Det är Meta (tidigare Facebook) vision. Det har också potentialen att vara en allomfattande plattform för detaljer, underhållning och arbete.

Det kommer att finnas många metaverser, ett minimum av initialt, med några skräddarsydda för specifika intressen som videospel eller sport. Den avgörande skillnaden mellan nuvarande teknik och metaversen är de uppslukande möjligheterna som metaverse erbjuder, vilket är anledningen till att Meta, Microsoft, Nvidia och andra satsar så mycket på det. Det kan också bli nästa variant av Internet.

Istället för att njuta av nyheterna kan det kännas som om du är kvar i nyheterna. Istället för att ta reda på historien genom att kolla in en händelse i en bok – som att Washington korsar Delaware – kan du praktiskt taget bevittna tillfället från stranden eller från en båt. Istället för att titta på ett basketvideospel på tv kan du uppleva det i 360-surround. Individer kunde i huvudsak delta i en konferens, se keynotes och träffa andra. I metaversen kommer vår digitala närvaro att avsevärt komplettera vår genuina. Enligt Metas vd Mark Zuckerberg kan metaverset vara det näst bästa för en fungerande teleporteringsenhet.

Som beskrevs av Monica White i Digital Trends, “Metaverse föreslås för att ersätta, eller förbättra, verkliga funktioner i ett virtuellt utrymme. Saker som användare utför i sin vardag, som att gå på lektioner eller gå till jobbet, kan alla göras i metaversen snarare.” Till exempel kan metaverse erbjuda en helt ny 3D-plattform för e-handel. Föreställ dig en shoppingupplevelse i virtuell verklighet, praktiskt taget gå i gångarna i en megabutik fylld av en uppsjö av plattformspartnerföretag som är anpassade specifikt för dig, där reklammeddelanden utformas med just dig i åtanke, och de enda produkterna som visas är de som finns i lager och tillgängliga att skicka. I den här butiken väljs reavaror utifrån din smak och förväntade behov, och värdebaserade priser uppdateras dynamiskt i realtid, baserat antingen på varans ålder (om det är en engångsvara), utbud och behov, eller både.

Från början fanns Second Life

Medan metaversen känns fräsch och futuristisk, har vi varit här förut. Förutom de tidiga visionärerna Neal Stephenson och William Gibson, som beskrev metaversen i fiktion, utvecklades en mycket verklig metavers 2003. Den kallades Second Life, och miljontals individer rusade till plattformen för att uppleva ett alternativt digitalt universum som fylldes av med avatarer. NBC beskrev Second Life som en “virtuell värld online där avatarer gör den typ av saker som äkta individer utför i verkligheten: Köp grejer. Säljer grejer. Spelar. Lyssna på musik. Köp hem. Flirtar. Spelar spel. Se filmer. Älska.” Harvard University undervisade till och med onlinekurser inom Second Life. Second Life var så effektivt att det var föremål för en omslagsartikel från 2006 i BusinessWeek.

Ändå sjönk Second Lifes popularitet inte långt efter. Som beskrivits i en Computerworld-artikel från 2007 led upplevelsen på grund av ett “dåligt användargränssnitt, robusta tekniska krav, en hög inlärningskurva, ett misslyckande att skala och många avbrott.” Och efter det uppstod Facebook och erbjöd en mer engagerande upplevelse.

2007 fanns det ingen VR, AR, 5G, blockchain eller digital valuta. Cloud computing var i sin linda, och mobilt internet höll fortfarande på att bli den allra första iPhone som just presenterats. Dessutom hade AI fortfarande faktiskt begränsad effekt, eftersom djupinlärningsboomen fortfarande var ett par år borta. Möjligen är det därför Meta nu fascineras av begreppet metaversen som det letar efter för att integrera de mest övertygande (och konsumenttestade) delarna av Facebook och Second Life, baserat på en helt ny plattform som drivs av den senaste tekniken.

Framväxande innovationer nästan allt

Flera av innovationerna som kommer att möjliggöra metaversen, bestående av virtuell och förstärkt verklighet och blockchain, har mognat långsamt men närmar sig en nivå av förmåga som är viktig för framgång. Var och en har saknat den mördande appen som kommer att driva utveckling och bred användning framåt. Metaversen kan vara den appen.

För VR måste de flesta headset fortfarande vara anslutna till en PC eller spelkonsol för att uppnå den processorkraft och kommunikationshastighet som krävs för smidiga och uppslukande upplevelser. Endast Metas Oculus Quest 2 har hittills gått sönder utan denna kabelhållare. Men även det headsetet förblir stort, enligt Metas VP:er. Med allt snabbare processorer och snabbare trådlösa interaktioner vid horisonten bör bättre visuell upplösning och obundna upplevelser dyka upp under de kommande åren.

AR har uppnått mestadels nischadoption. Delvis drabbades potentiella AR-kunder med största sannolikhet på grund av det högprofilerade marknadsmisslyckandet för Google Glass när det introducerades 2012. Och även om Pokemon Go gav ett stort lyft för innovationen 2016, har det faktiskt inte funnits ett jämförbart fenomen med tanke på det. Men en avgörande ny spelare är uppenbarligen redo att gå in på marknaden: kanske sporrad av det metaverse konceptet och omlokaliseringar av rivaler, förväntas Apple lansera sitt allra första AR/VR-headset i slutet av 2022. Apple har en förkärlek för att komma in på en marknad långt efter att de allra första ägarna faktiskt har visat lönsamhet, sedan fortsätter att dominera. Det är en rimlig slutsats att detta är företagets plan för metaversen.

Blockchain ligger bakom kryptovalutor som bitcoin och skulle tillåta virtuella varor och identiteter att förvärvas och utan ansträngning överföras mellan många metaverse-plattformar. Nya blockkedjeapplikationer som NFT resulterar i högre användning, vilket potentiellt indikerar en helt ny ekonomi. Wall Street Journal rapporterade att loppet nu pågår för att utöka denna teknik till alla typer av fastigheter, och tillade att blockchain-baserade betalningar övergår till vår traditionella monetära infrastruktur. På samma sätt rapporterade New York Times att aktiekapitalfonder har investerat cirka 27 miljarder dollar i krypto- och blockkedjeföretag 2021, mer än de föregående 10 åren tillsammans.

Metaverse-utsikter

Medan vissa varumärken för närvarande rusar för att dra nytta av den metaversa febern, kommer metaversen troligen att utvecklas i anfall och börjar, med omfattande adoption fortfarande år bort. Detta beror på att de nödvändiga innovationerna fortfarande har en metod att gå för att förbättra deras prestanda, användarvänlighet och kostnad. Ett halvledarföretag har faktiskt sagt att en genuint uppslukande metaverse kommer att behöva en 1 000-faldig ökning av beräkningseffektiviteten jämfört med dagens toppmoderna processorer. Även om det är ett rejält uppsving, gav företaget individuellt vid en aktuell “arkitekturdag” att det förväntar sig att uppnå detta mål till 2025.

Oavsett om det tar 3 år eller 10, finns det enorm fart bakom metaversen, med relativt obegränsad finansiering. Även i det befintliga framstegsstadiet har Boeing ägnat sig åt att skapa sitt nästa generations flygplan inom metaversen, med hjälp av digitala tvillingar och Microsoft HoloLens-headset.

Kirby Winfield, grundare av VC-företaget Ascend, ser metaversen som “den senaste utvecklingen av [en] pågående övergång till ett allt mer digitalt liv.” När det kommer i sin helhet kommer det skiftet att uppnå de uppslukande sci-fi-visionerna för många.

Gary Grossman är Senior VP of Technology Practice på Edelman och global ledare för Edelman AI Center of Excellence.

Föregående artikelPS5:s Next-Gen PSVR-headset kommer få dig att tappa hakan 2022
Nästa artikelTrijo recension betyg (2022) – en svensk plattform för kryptovaluta

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här