Hem Google Googles Area 120 lanserar Qaya, en tjänst som erbjuder webbbutiker för digitala...

Googles Area 120 lanserar Qaya, en tjänst som erbjuder webbbutiker för digitala kreatörer

219
0
Illustration av Qaya CMS frontend och design
Reklam

En grupp på Google släpper idag en ny tjänst kallad Qaya, som gör det möjligt för kreatörer att enkelt skapa helt nya webbshoppar där de kan erbjuda sina produkter eller tjänster direkt till deras publik. Projektet är det senaste som kommit från Googles interna inkubator, Area 120, som nyligen var en del av en mer omfattande omorganisation av företaget som höjde dess status efter att ett antal av dess tidigare projekt gick ut till olika delar av Google, inklusive dess moln-, sök-, shopping- och handelsavdelningar.

Det nya projektet, Qaya, grundades av Nathaniel Naddaff-Hafrey, en grundare tillhörande på Area 120 som tidigare arbetade med jobbmarknadsplatsen Kormo & fokuserade på “nästa miljarder” internetanvändare, särskilt de på marknader som Indien, Indonesien och Bangladesh.

Reklam

Efter att ha pratat med dussintals kreatörer om hur svårt och tidskrävande det är att bygga sina digitala tjänster, fick han idén till Qaya, en tjänst som skulle göra det möjligt för dem att erbjuda sin tjänster och produkter direkt till fansen. Ett antal andra medlemmar i Qaya-teamet är också kreatörer, som tar med sig sina egna erfarenheter av befintliga utvecklarverktyg. De förstod utifrån sina egna ansträngningar och andra kreatörer som de pratade med att det finns en efterfrågan på en flexibel, no-code produkt som kan fungera som en one stop-shop där kreatörer kan generera inkomster från sitt arbete och bättre komma i kontakt med sin publik.

Vad skiljer Qaya från andra CMS?

Qayas alternativ tillåter kreatörer att bygga individualiserade webbbutiker med deras tjänster och produkter, och andra digitala nedladdningar, som sedan kan kopplas till deras YouTube-varuhylla och integreras med Google Sök och Google Shopping. Genom dessa butiker kan kreatörer sälja saker som foton, filer eller e-böcker, digital konst, bildfilter och förinställningar, prestationsmallar, stickmönster, träningsvideor och mycket mer. Qaya säger att cirka 1 000 produkter kan finnas per butik.

Så ser Qaya produktsidan ut i mobilen
Bild: Google

Dessutom, om kreatörerna erbjuder fysiska produkter eller tjänster på andra plattformar, kommer en importfunktion att göra det möjligt för dem att inkludera dessa produkter på sin Qaya-sida, komplett med sitt eget personliga varumärke.

Varje butik får också sin egen skräddarsydda webbadress i form av qaya.store/ditt-namn eller dittnamn.kanal, som kan användas i stället för länkarna de lägger på sociala mediewebbplatser producerade med tjänsterna “länk i bio” erbjuds idag som Linktree eller Beacons.

Dessa tjänster låter kreatörer utveckla mikrowebbplatser som indikerar deras olika närvaro online, inklusive sociala nätverkskanaler, butiker, bloggar, musik eller poddsändningar och mer.

Och precis som dessa tjänster tillåter Qaya-butikerna också skapare att inkludera länkar till sina andra onlineprofiler, som sitter högst upp på sidan under kreatörens namn och biografi. Men det större syftet med webbplatsen är att koppla fansen direkt till innehållet som skaparen har till försäljning, inte bara som en landningssida för att länka fansen till utvecklarens profil på andra tjänster.

Google Pay är inbyggt i Qaya och stöder en mängd olika typer av intäktsgenerering, bestående av medlemskap, dricks och engångsbetalningar. Qaya använder också insikter och analyser om hur skaparnas föremål presterar när det gäller försäljning.

För närvarande är produkten gratis att använda, med intäktsgenerering som hanteras på transaktionsbasis. Det vill säga att kreatörer kommer att behålla den “stora majoriteten” av inkomsten de producerar från produkter de laddar upp och säljer på Qaya, noterar Google.

Insikter från Qaya dashboard
Bild: Google

Företaget rullar nu ut YouTube Merch Shelf-integreringarna för kvalificerade YouTube-kreatörer som registrerar sig med Qayas beta och, med tiden, antyder att Qaya syftar till att tillåta kreatörerna att sälja mycket mer föremål, inklusive “andra typer av digitala produkter”, vilket verkar som en beslöjad referens till NFT, även om Google ännu inte säger om så är fallet.

Illustration av Qaya och Youtube integration

Google säger att den nya tjänsten släpps i dag för betatestning i USA, även om icke-amerikanska användare kan gå med på en väntelista medan de väntar på att Qaya ska rulla ut till sitt land. Skapare som vill få tillgång till Qayas beta kan be om en inbjudan från Qayas webbplats.

Reklam
Föregående artikelOppo avslöjar Air Glass en assisterad verklighet-enhet
Nästa artikelKvinna hävdar att hon utsatts för sexuella trakasserier i Metas VR-metaverse

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här