Den här artikeln består av spoilers.
Försäljningen spås bli enorm
Konservativa prisnoteringar rekommenderar “Spider-Man: No Way Home” kommer att toppa 100 miljoner dollar under sin tredagars lansering, dock co-producenten Sony räknar med ett bättre resultat till 130 miljoner dollar.
Mer positiva kassaanalytiker tyder på att den nuvarande Marvel Cinematic Universe-filmen kan toppa 200 miljoner dollar. Den senaste Marvel-filmen är bland årets mest efterlängtade filmer, och fans som vill undvika spoilers förväntas komma hit i massor till biografer i helgen.
Inrikesbiljettkontoret kanske till slut har hittat sin hjälte.
“Spider-Man: No Way Home” är inte bara den mest efterlängtade filmen under semesterperioden, det är den mest förväntade filmen för året”, säger Jeff Bock, senior expert på Exhibitor Relations. “Som vi har sett från många andra superhjältefilmer under 2021 kommer publiken inte bara att köa för öppningshelgen, men ha tryck i månader.”
“Hundra miljoner dollar är förväntar sig alla. Hundrafemtio miljoner kan vara inom dess räckhåll eller mer vid en lyckad lansering” sa Bock.
Varje siffra över 100 miljoner dollar skulle vara en vändpunkt för pandemiperioden, eftersom det nuvarande rekordet är 90 miljoner dollar som Sonys “Venom: Let There Be Carnage” drog in i oktober.
Hollands “Spider-Man: Homecoming” säkrade 117 miljoner dollar under sin tredagarsöppning 2017 och “Spider-Man: Far From Home” landade 92 miljoner dollar 2019, enligt Comscore-information. För närvarande är den högsta inkomstbringande franchisefilm är 2007:s “Spider-Man 3” med Tobey Maguire i spetsen.
Mer optimistiska experter rekommenderar att den nuvarande Marvel Cinematic Universe-filmen skulle kunna toppa 200 miljoner dollar. Naturligtvis har pandemikassan varit extremt svår prognoserad och indikationer som avancerad biljettförsäljning, har faktiskt inte varit så exakta när det gäller att identifiera en öppningshelg som de faktiskt har varit tidigare år.
Spider-Man: No Way Home trailer
Pandemin har resulterat i att filmer med yngre publik drar mer folk
Det inhemska biobiljettkontorena har återhämtat sig från historiska låga nivåer 2020, men har ännu inte nått pre-pandeminivåer. Även om många biografer faktiskt har satt upp krav på ansiktsmask, har inte all publik faktiskt känt sig bekväma med att återvända till biograferna. Filmer fokuserade på äldre publik som “No time at all to Die”, “House of Gucci”, “The Last Duel” och “West Side Story” har inte kunnat locka stora skaror av biobesökare då den äldre målgruppen inte känt sig riktigt trygg.
Franchisefilmer, å andra sidan, har faktiskt varit en betydande dragningskraft för publiken – särskilt de som riktar sig till den 18- till 40-åriga marknaden.
Startat av “F9” och “Black Widow” har det inhemska biljettkontoret gjort framsteg under 2021 och det finns hopp om att 2022 kommer att fortsätta dessa trender med filmer som “The Batman”, “Sonic the Hedgehog 2”, “Doctor Strange och the Multiverse of Insanity” och “Jurassic World: Rule.”
MCU har en avundsvärd historia av biljettkassor och landar i ett ljuvligt område på marknaden och fortsätter att locka yngre publik samtidigt som de håller fast vid äldre fans som följer franchisehits.
Vad säger kritiker om Spider-Man: No Way Home?
Med Holland i huvudrollen i “Spider-Man: No Way Home”, integrerat med månader av gissningar om vilka karaktärer som kan dyka upp, är den här nyaste MCU-installationen redo att bli en rekordsättare för pandemitiden. Fans som är glada över att undvika spoilers förväntas dyka upp i massor på biografer i helgen.
“No Way Home” har redan spelat in den kulturella tidsandan och den är inte ens ute ännu”, säger Shawn Robbins, chefsmediaexpert på BoxOffice.com. “Sådana filmer är en ovanlig typ, eftersom de driver intensiv entusiasm och frodas spekulationer i månader och i vissa fall år.”
“Filmen utlovar enorma insatser och en riktigt unik hook som för alltid kan förändra loppet av Marvel Cinematic Universe,” Robbins.
Franchisens nionde solofilm sedan 2002 ser Tom Holland återvända som den tredje versionen av Peter Parker. Inbäddad i Marvel-universumet försöker den förena Hollands ålder med de tidigare Spidey-världarna av föregångarna Tobey Maguire och Andrew Garfield.
Dess författare Peter Debruge applåderade hur multiversumplotten används för att “mer fullständigt utforska vad Peter Parker representerar”.
Filmen följer på 2019 års Far From Home, där den avskyvärda Mysterio avslöjade Parker innan han dog.
Parker är nu rädd för sin familj och sina vänner med sin identitet avslöjad, och kontaktar Marvel’s Doctor Strange, spelad av Benedict Cumberbatch, för att besvärja hans anonymitet igen.
Men planen misslyckas, istället öppnar en webbplats för parallella världar, vilket kräver att Hollands Parker inte bara tar itu med gamla motståndare utan också möter sitt alternativa jag.
Garfields och Maguires återkomst har faktiskt varit ämnet för febriga spekulationer och förväntan – och upprepade avslag från de inkluderade. Men få människor trodde på dem.
Debruge sa att de tidigare spindelmannen återvänder med övertygelse. Historien ser också att Holland ger sin bästa prestation hittills – med hans karaktär fokuserad på mer djup genom att visa sig ha svårt att hantera sin roll i Mysterios död, sa han.
Fokus på effekt “verkar helt passande för en film som riktar sig till en ny våg av idealistiska tonåringar som är ganska engagerade i att ifrågasätta vad den västerländska civilisationen än trodde att den visste om brott och straff, makt och möjligheter”, skrev han.
“Det är anmärkningsvärt att uppleva ett eskapistiskt Hollywood-erbjudande som försöker förstå roten till dessa karaktärers megalomaniska beteende.”
‘Greatest hits box set’
IGN:s recensent Amelia Emberwing sa också att den “psykologiska effekten” gav filmen “ett helt nytt djup som aldrig utforskades i tidigare Spider-Man-filmer”.
Dess framgång, sa hon, beror inte bara på Hollands tur, utan är också uppbyggd kring föreställningarna av återvändande motståndare, från Willem Dafoes Green Goblin till Alfred Molinas Doc Ock och Jamie Foxx Electro.
“Spider-Man: No Way Home slår alla de rätta tonerna som MCU:s senaste inlägg. Dess effekt på universum som helhet, förutom de övergripande känslomässiga takterna, känns alla förtjänta”, avslutade hon.
Men Culture Mix rekommenderade att filmen skulle bli bäst förtjust i av inbitna Spidey-fans.
“Precis som en artists bästa hits-box för fans som för närvarande äger varje album av artisten, är Spider-Man: No Way Home bäst uppskattad av individer som redan har sett alla tidigare Spindelmannenfilmer”, skrev Carla Hay .
“Den är fylld med [nostalgi och] expertskämt”.
The Guardians Benjamin Lee uppskattade filmens strävan i sin trestjärniga recension och kallade den “en framdrivande, smidigt koreograferad upplevelse”.
Han konstaterade att även om Watts faktiskt hade gjort en “respektabel uppgift” att föra världar samman, fanns det en förlust av “den luftiga tonåringsfilmsvibben från de allra första två filmerna”, ett “offer som har en större scen”.
New York Posts Johnny Oleksinski sa att filmen avslutas med en positiv ton och beskrev slutet som “vibrerande”.
“Du har aldrig lämnat en Marvel-film med så mycket oförutsägbarhet om vad som kommer härnäst,” sa han. “På bästa möjliga sätt känns det som att regissören säger: ‘Försök att bli av med mig nu, sossar!’
“Det är sant att några av återföreningskämtarna mellan de onda är framtvingade, och Peters alternativ i upptakten kan vara tveksamma.
“Men om du, som jag, var 12 när du såg 2002 års Spindelmannen … kommer du att vara tacksam för att du har en dum mask för att dölja ditt fula psykologiska ansikte när krediterna rullar.”
[…] Spider-Man: No Way Home tillfredställer kritiker och dominerar försäljning […]