Hem serier The Witcher säsong 2-recensionen – den granitmusklade monsterdödaren är tillbaka!

The Witcher säsong 2-recensionen – den granitmusklade monsterdödaren är tillbaka!

483
0
The witcher 2 bild
Reklam

TV:s främsta peripatetic monster-slayer är tillbaka. Säsong 2 av The Witcher (Netflix) låter oss återigen bosätta oss i Henry Cavills granitmusklade famn som Geralt av Rivia, en strövande krigare som försöker hitta sin plats på kontinenten – ett falskt medeltidsland fyllt med hemska djur, listiga härskare och skogar som är riktigt heta.

Förra gången gick den legendariska Fight of Sodden Hill tillsammans med Geralt och tillfredsställde äntligen den magiska prinsessan Ciri (Freya Allan), som han delar både ett öde och en kärlek till färgade kontaktlinser med. Nu borde han ta hand om sin nya avdelning, samtidigt som han längtar efter den blivande trollkvinnan Yennefer (Anya Chalotra), som han felaktigt tror är död. Å andra sidan blir politiken på kontinenten mer komplex. Generellt sett är alver beroende av något.

Reklam

Det här är en heltäckande fantasylegend, precis som sagan om drakens återkomst, med en vidsträckt värld av skurkar att övervaka, som består av mindre information om alvfamiljer och förståelse för vem som är Vizimir och vem som är Vesemir.

https://www.youtube.com/watch?v=TJFVV2L8GKs

The Witcher har dock metoder för att hålla ditt intresse uppe

Nakna kroppar är det grundläggande sötningsmedlet i kategorin svärd-och-hästar, tillsammans med lätt rinnande blod, och det här programmet har båda. Men den föredrar att tömma sin egen pompositet med trubbigt roligt, ofta tillhandahållet av Joey Batey som Jaskier, en besvärlig bard i en osannolik lila läderrock som hjälper oss att se oss igenom några mellansäsongsavsnitt som blir långsammare när det gäller att räta ut showens folklore.

Till och med de tre huvudkaraktärerna, mycket som de på allvar fortsätter om profetior och dynastier och annat, kan uppvisa en exceptionell talekonomi – vilket uppväger storheten i landskapen, palatsen och huvudpersonernas omfångsrika uddar. “Fuck!” säger Yennefer när hon finner sig själv få tillbaka medvetandet i fångenskap. Geralt själv har ett prosaiskt svar på Ciris naiva rekommendation att de letar efter fristad på en plats som heter Skellige: “Du skulle giftas bort med den närliggande Lord of Halitosis.”

The Witcher älskar också att unna oss en brittisk toppskådespelare, den sorten som får dig att säga: “Oh bra, det är … whatshisname. Från thingummy.” Här är Kevin Doyle (Downton Abbey) som en rädd tomte! Det finns Graham McTavish (Outlander) som en utmanande underrättelseofficer! Håll utkik, det är Simon Callow och Liz Carr (Silent witness) som en uppsättning privatdetektiver som tittar på pergament i en bokkantad ryttare!

The Witcher 2 hittar sätt för att hålla dig fängslad i väntan på vad som komma skall

Om allt detta är en distraktion från The Witcher som aldrig riktigt uppgår till mycket, är det inte alltid ett problem. Säsong ett baserades på Andrzej Sapkowskis noveller, eftersom det från början var Witcher-författarens favoritformat. I sin tur började The Witcher i sin tv-form som ett monster-of-the-week show och det håller fast vid det för det allra första av de nya avsnitten, och skickade ut Geralt och Ciri för att stanna kvar i den excentriske best-mannen Nivellens herrgård (Kristofer Hivju). Han är en raconteur som kan få en grillad middag eller ett varmt bad att falla magiskt från taket, men som har svårt att hitta kärleken på grund av sitt håriga, tuska ansikte. En skräckblandad twist på Skönheten och odjuret utvecklas, som gärna kan avnjutas isolerat.

Efter det bygger dock säsong 2 sig mest på Sapkowskis roman Blood of Fairies från 1994 och är mer orolig för långsam scensättning. Den måste ta alla chanser för att ha det bra bland ganska många scener av kungar, drottningar, generaler och magiker som diskuterar subtiliteterna i deras eventuella nästa flytt. En stor del av säsongen ägnas åt Ciri-träning för att eliminera tillsammans med Geralt, vilket inträffar medan de bor hos en senior Witcher som heter Vesemir (i motsats till Vizimir – han är redanernas slöa kung). Han spelas av Killing Eve/The Bridge-stjärnan Kim Bodnia, som ger oss sin vanliga gnistrande farbror med en mörk sida, förstärkt av en löjlig backslick frisyr. Ciris mognad innebär också en hinderbana som är som en underhållande medeltida variant av Overall Wipeout, och det finns några bestar som ska dödas, från en hämndlysten trädman till en enorm bevingad insektoid. När den behöver dem för en enorm damning, är The Witchers speciella resultat felfria.

Men det är mestadels att markera tid, med Geralt som nästan aldrig driver handlingen som han utan tvekan borde. Försiktig eftersom man måste vara i Covids tid för att inte vara för allvarlig på program som ger känslan inskränkt och underkraftig, det är så The Witcher känner sig, vid den punkt där du kanske hade förutsett att det skulle expandera till ett storslaget fenomen. Det är en säsong mellan krigen som strävar efter att hålla oss fängslade medan vi väntar på att Big Gerry ska erbjudas något speciellt att göra. Vi väntar dock lite för länge.

“The Witcher” förnyad för säsong 3, breddar universum med nya projekt

“The Witcher”-serien tog kontroll över den sista sträckan av lördagens Netflix reklammaraton “Tudum: A Netflix Global Fan Occasion”, och fansen rådfrågades med massor av uppdateringar om Geralts och hans Witcher-bröders äventyr.

Bland uttalandena har huvudserien “Witcher” förnyats för en tredje säsong, inför lanseringen av säsong 2 idag den 17/12.

Därifrån släppte Netflix den allra första bakom kulisserna ta en titt på den kommande prequel-serien, “The Witcher: Blood Origin”, som kommer att följa produktionen av den allra första Witcher-modellen, samt spåra tillfällena som ledde fram till “Sfärernas kombination”.

“Witcher”-stjärnan Henry Cavill pratade tidigare om vad som lockade honom till materialet.

“Jag är ett stort fan av dröm,” sa han. “Jag gillar genren. Min pappa läste den för mig innan jag skulle somna. Det här är bara lite annorlunda än din typiska drömgenre. Det är något lite mer dystert med det, och jag har faktiskt fått veta att det är den polska metoden. Så det finns ett stort polskt inflytande. Det finns helt enkelt en svårare kant, som jag upptäckte var ganska fascinerande. På samma sätt som i ‘Video game of Thrones’ förstod du inte vem som skulle dö, i ‘ The Witcher, du kan inte förvänta dig vad som kommer att hända, eftersom det är en ganska dyster värld.”

Reklam
Föregående artikelSpider-Man: No Way Home kommer att dominera biljettförsäljning, och nå högsta öppningen av pandemin. Spider-Man: No Way Home tillfredsställer kritiker.
Nästa artikelJobbintervju med virtuell verklighet? – MGM låter potentiella medarbetare experimentera med jobb i VR innan de skriver på

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här